W związku z opublikowanym na stronie FB "Patriotyczny Krotoszyn" postem oraz zamieszczonymi pod nim kilkoma komentarzami wyjaśniam, że zawarte zarówno w poście, jak i w komentarzach do tej publikacji stwierdzenia, są nieprawdziwe i należy je sprostować.
1. Zgodnie z przepisem § 1 ust. 5 – 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej, (które przywołuje autor postu), informacje o ogłoszeniu konkursu, organ prowadzący publiczną szkołę lub publiczną placówkę, zamieszcza na swej stronie internetowej i w miejscu ogólnodostępnym w swojej siedzibie lub w inny zwyczajowo ustalony sposób. Ponadto informację o ogłoszeniu konkursu można zamieścić w BIP kuratorium oświaty oraz w dzienniku o zasięgu wojewódzkim. Tylko w przypadku konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki, prowadzonych przez organ inny niż jednostka samorządu terytorialnego, informację o ogłoszeniu konkursu zamieszcza się również na stronie BIP tego organu.
Ogłoszenie o konkursach na stanowiska dyrektorów: I Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Krotoszynie, Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Józefa Marcińca w Koźminie Wielkopolskim oraz Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Koźminie Wielkopolskim zostało zamieszczone na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Krotoszynie jako informacja promowana, a więc taka, która zawsze jest widoczna na stronie – do dnia, w którym upłynął termin składania dokumentów przez osoby zainteresowane konkursami. Ponadto informacja zamieszczona była również na tablicach ogłoszeń w budynku nr 1 i 2 Starostwa, co świadczy o zrealizowaniu procedury w kwestii zamieszczenia ogłoszenia o konkursie.
Stwierdzenie, że „jest bezpośrednie złamanie prawa zawartego w rozporządzeniu MEN z 11 sierpnia 2017 i mocna podstawa do unieważnienia całej procedury konkursowej” jest nieprawdziwe. Organ prowadzący (Zarząd Powiatu) ogłasza konkurs na stanowisko dyrektora w formie uchwały, która podobnie jak inne uchwały, zamieszczana jest w BIP Starostwa Powiatowego w Krotoszynie (Uchwała Nr 990/24 z dnia 30 stycznia 2024 r. opublikowana w BIP 1.02.2024 r.).
Wskazane przepisy nie zawierają wymogu publikacji danych osobowych kandydata na dyrektora wyłonionego w drodze konkursu. Nakaz publikacji odnosi się tylko do ogłoszenia o konkursie – zgodnie z § 1 ust. 5-7 cyt. rozporządzenia. Inaczej sytuacja ma się w przypadku naborów na wolne stanowisko urzędnicze - w oparciu o ustawę o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.). Przepis art. 15 u.p.s. nakazuje, by niezwłocznie po przeprowadzonym naborze informację o wyniku naboru upowszechnić przez umieszczenie na tablicy informacyjnej w jednostce, w której był przeprowadzony nabór, oraz opublikowanie w Biuletynie przez okres co najmniej 3 miesięcy. Wskazany przepis art. 15 u.p.s. nie ma jednak zastosowania do obsadzania stanowisk dyrektora szkoły, bowiem stanowisko dyrektora szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obsadzane jest nie na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych, ale na podstawie przepisów odrębnych (u.p.o., r.r.k.). W myśl art. 3 u.p.s., przepisów u.p.s. nie stosuje się do pracowników zatrudnionych w jednostkach samorządowych, których status prawny określają odrębne przepisy (czyli m.in. do nauczycieli).
Przypomnę, iż w komisjach konkursowych zasiadają obok przedstawicieli organu prowadzącego także reprezentanci nadzoru pedagogicznego (kuratorium), rady rodziców, rady pedagogicznej oraz związków zawodowych. Nikt z tego szerokiego grona, jak również nikt z osób, które złożyły dokumenty oraz przystąpiły do konkursu nie wyraził zastrzeżeń, co do formy publikacji o konkursie.
2. Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Krotoszynie obsługiwany jest przez wyznaczonych pracowników konkretnych komórek organizacyjnych w zakresie kompetencji tych komórek – wydziałów, biur itd. Stąd też liczba osób uprawnionych do redagowania BIP jest znaczna. Wszelkie informacje są w BIP aktualizowane, oczywiście pozostają też informacje z lat poprzednich. Stwierdzenie jakoby w BIP znajdowały się „Wrzucone tylko sprawy sprzed kilku lat”, jest więc nieprawdziwe. Podobnie jak nieprawdziwe jest stwierdzenie, że „w kwestiach kadrowych …(publikacje w BIP są)... bez podawania rozstrzygnięć”. Oczywiście rozstrzygnięcia w naborach na stanowiska urzędnicze są publikowane, co wynika ze wspomnianej ustawy o pracownikach samorządowych, a więc to kolejne nieprawdziwe stwierdzenie anonimowego autora kryjącego się nazwą „Patriotyczny Krotoszyn”.
3. Zgodnie z art. 15 ust. 1a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, obrady Rady Powiatu transmitowane są obecnie za pomocą systemu e-sesja i można je bez wychodzenia z domu obejrzeć – zarówno „na żywo”, jak i z odtworzenia. Protokoły z sesji publikowane są w BIP zgodnie z terminem, po przyjęciu protokołu przez Radę na kolejnej sesji, co wynika z zapisów Statutu Powiatu Krotoszyńskiego . Nie jest więc prawdziwa sugestia w jednym z komentarzy podważająca ten fakt.
Co do kilku innych stwierdzeń i epitetów użytych przez uczestników dyskusji na FB w poście oraz pod nim – nie jest to, moim zdaniem, krytyka w ramach debaty publicznej, a stek insynuacji i określeń obraźliwych, godzących w dobre imię pracowników Starostwa Powiatowego w Krotoszynie. W związku z tym, jako kierownik tej jednostki, podejmę stosowne kroki prawne wobec autorów.
Stanisław Szczotka
Starosta Krotoszyński